Ny undersökning: Få konsumenter känner till sina rättigheter

Pressmeddelande 25 oktober 2017

Lagen ger konsumenter ett starkt konsumentskydd. Men för att kunna använda sina rättigheter behöver konsumenter känna till dem. Där finns det stora brister i dag. Det visar en ny undersökning från Konsumentverket.

Undersökningen visar på stora kunskapsbrister gällande grundläggande rättigheter som reklamation och ångerrätt. Det kan bli dyrt att inte känna till sina rättigheter. Att köpa nytt i stället för att reklamera kan betyda att du betalar för en vara två gånger. I andra fall kanske du tror att du har ångerrätt när du i själva verket saknar den. Som till exempel när du köper en resa på nätet och upptäcker att det inte går att ångra dig.

– Vi har kontakt dagligen med konsumenter som hamnat i problem för att de inte vet vad de har rätt till. Många gånger hade problemen kunnat undvikas genom att konsumenten haft koll sina mest grundläggande rättigheter, säger Bo Lång, vägledare på Hallå konsument, upplysningstjänsten för konsumenter som samordnas av Konsumentverket.

Undersökningen visar bland annat detta:

  • 4 av 5 konsumenter vet inte hur länge de har på sig att reklamera (3 år).
  • 7 av 10 vet inte vad de har rätt till när de reklamerar (säljaren avgör hur felet ska rättas till).
  • 4 av 10 hade reklamerat oftare om det hade känt till att de hade 3 år på sig att reklamera.
  • 6 av 10 vet inte att det är frivilligt för en säljare att lämna garanti på en vara.
  • Varannan konsument vet inte hur lång ångerrätten är när de handlar på nätet (14 dagar).
  • 7 av 10 tror att de alltid har ångerrätt när de handlar på nätet (det finns flera undantag, till exempel för resor och hotellövernattningar).
  • Bara 1 av 4 vet hur de ska göra för att använda sin ångerrätt (konsumenten kan själv välja hur hen ska kontakta säljaren)

För att bli en kunnigare och tryggare konsument kommer man långt genom att bara lära sig ett fåtal regler.

– Ha koll på att du kan reklamera en felaktig vara eller tjänst i tre år. Och använd den rätten om något går sönder eller inte fungerar som det ska, säger Bo Lång.

– Och tänk på att du har ångerrätt i 14 dagar när du handlar på distans, exempelvis på nätet. Men missa inte att ångerrätten inte gäller för allt du handlar, resor är till exempel undantagna vilket många inte känner till.

Konsumenter som behöver stöd kan besöka Hallå konsuments webbplats eller ta personlig kontakt med Hallå konsuments vägledare eller den kommunala konsumentvägledningen i sin kommun.

Kontaktpersoner:
Bo Lång, vägledare, Hallå konsument (frågor om konsumenträttigheter), tel 054 – 19 42 06

Henrik Axelsson, kommunikatör (frågor om undersökningen), tel 054 – 19 41 14

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera