Störst missnöje med begagnade bilar och hantverkare

Pressmeddelande 18 januari 2018

Hantverkstjänster och köp av begagnad bil orsakar flest klagomål från konsumenter. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2017.

Nästan var femte fråga till landets konsumentvägledningar och Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument handlade i fjol om problem med hantverkstjänster eller begagnade bilar.

Totalt rör det sig om närmare 119 000 klagomål varav drygt nio procent handlade om problem vid köp av begagnad bil och drygt åtta procent om hantverkstjänster.

Så länge som Konsumentverket har mätt konsumentklagomål har bilden varit den samma.

– Det är inte särskilt förvånande. Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga, säger Niclas Sturesson, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening.

Klagomålen på hantverkare handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

Mängden klagomål betyder inte att branschen som sådan är oseriös. Men båda parter behöver förstå vikten av att kommunicera ordentligt så man inte redan från början har olika förväntningar på slutresultatet, tillägger Niclas Sturesson.

Längre ner på listan över varor och tjänster det klagas mest på finns möbler och inredning respektive mobilabonnemang. Det är också saker som många lägger stora pengar på. Förutom själva mobilabonnemangen rör många klagomål även själva telefonerna samt annan hårdvara, som datorer och spelkonsoler. Nästan fem procent av klagomålen på varor rörde denna kategori.

Checklista – hantverkare

  • Avtala med hantverkaren om arbetets omfattning, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska de också med i avtalet. Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om. Konsumentverket har en mall för avtal för just hantverkstjänster, ett formulär som underlättar för både hantverkare och beställare. Betala aldrig i förväg!
    Här hittar du Konsumentverkets hantverkarformulär

  • Se till att ha en bra dialog med din hantverkare. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om dina förväntningar går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas

Checklista – köp av begagnad bil

  • Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon som är ansluten till Motorbranschens riksförbund. Hos de handlarna finns det riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket.
  • Skulle det bli fel på bilen efter köpet är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på begagnad bil i upp till tre år, även om det saknas garantier. Inom de första sex månaderna ger lagen dig ett särskilt skydd där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet. Är det ursprungliga fel som inte orsakats av dig som konsument skall bilhandlaren kostnadsfritt felsöka och reparera bilen.

Mer information och goda råd finns på Hallå konsument, hallakonsument.se eller hos din kommunala konsumentvägledning.

Nedanför hittar du statistiken för hela Sverige samt uppdelad länsvis.

Mer information:

Niclas Sturesson, tel. 0708-99 61 51

Statistiken: Björn Åkerberg, tel. 054-19 40 94

För frågor om råd kring att anlita hantverkare och köpa begagnad bil, kontakta Konsumentverkets presstjänst på tel. 054-19 40 20

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera