KO stämmer Svensk Fordonsgaranti

Pressmeddelande 10 oktober 2018

Brevet ser ut som en uppmaning att förlänga bilens fabriksgaranti. Men i själva verket kommer utskicket från företaget Svensk Fordonsgaranti som säljer något som inte alls har med fabriksgaranti att göra.

Många konsumenter har trott att de är tvungna att betala för att inte riskera att stå utan skydd för dyra skador på bilen. Konsumentverket har hittills fått in över 860 anmälningar mot företaget. Formuleringarna i utskicket gör att många tror att det kommer från bilföretaget och att man måste betala för att fortsatt ha en garanti på bilen.

–Vi ser mycket allvarligt på företagets marknadsföringsmetoder. När man läser brevet är det lätt att tro att det är riskfyllt att inte betala, att man står helt utan skydd. Det är också lätt att tro att utskicket kommer från bilfirman där man köpt bilen eller fått den servad, säger Carolina Andersson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Fordonsgaranti har köpt över en miljon adressuppgifter från Transportstyrelsen och på så vis kunnat nå många bilägare med ett direktadresserat brev där bilens registreringsnummer står angivet. Efter att många konsumenter vänt sig till Transportstyrelsen med frågor om utskicket beslutade myndigheten sig för att inte längre sälja adressuppgifter till företaget.

Ändå har företaget fortsatt att skicka brev till bilägare.

Nu stämmer KO företaget och personen bakom företaget. KO vill att domstolen förbjuder marknadsföringsmetoderna. Dessutom begär myndigheten att domstolen dömer företaget att betala en miljon kronor i marknadsstörningsavgift, som är ett slags böter. KO vill även att domstolen förbjuder företagets metoder med omedelbar verkan eftersom så många drabbas av utskicken.

Här finner du stämningsansökan i sin helhet

Kontakt: Processråd Carolina Andersson, tfn 054-194164, eller via presstjänsten tfn 054-194020,  presstjanst@konsumentverket.se

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera