Seniortelefoni döms för vilseledande försäljning

Pressmeddelande 3 oktober 2018

När företaget Seniortelefonis säljare ringde lät det som man skulle få en senior-rabatt på sitt befintliga telefonabonnemang. Men i själva verket handlade det om byte till en helt ny teleoperatör.

Säljarna pratade snabbt och struntade i om de uppringda berättade att de hörde dåligt eller inte hängde med i samtalet. Många konsumenter uppfattade att den som ringde var från deras ordinarie telefonbolag.

Nu dömer Patent- och marknadsdomstolen Seniortelefoni och personen bakom bolaget för brott mot marknadsföringslagen.

–Företaget har riktat in sig på äldre personer och enligt vår uppfattning har företaget på ett mycket fult sätt medvetet lurat dem att de skulle få en rabatt på sitt ordinarie telefonabonnemang. Vi är nöjda med att domstolen nu delar vår syn på försäljningsmetoderna, säger Carolina Andersson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Företaget startade 2016 och inom kort kom en stor mängd anmälningar in till Konsumentverket. Ibland var det den drabbade själv som anmälde, andra gånger kom anmälan från en närstående. Förra året stämde KO Seniortelefoni och personen bakom företaget.

Domen från Patent-och marknadsdomstolen innebär att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift på 50 000 kronor. Företaget och personen bakom förbjuds att påstå eller ge sken av att de är, eller samarbetar med, konsumentens befintliga telefonbolag. De måste också bli tydliga med att syftet med telefonsamtalet är att sälja ett nytt telefonabonnemang.

Om bolaget eller personen bakom bolaget skulle bryta mot domen kan de tvingas att betala vite på 500 000 respektive 250 000 kronor.

Här finner du domen i sin helhet

Kontakt för medierna: Carolina Andersson, processråd vid KO, via presstjänsten 054- 194020,  presstjanst@konsumentverket.se

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera