Begagnade bilar största problemet för landets konsumenter

Pressmeddelande 15 januari 2019

Vanligaste konsumentklagomålet 2018 handlade om begagnade bilar. Även hantverkstjänster är ett återkommande problem för landets konsumenter.

 

Nästan var femte klagomål som kom in till den kommunala konsumentvägledningen och till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument under 2018 handlade om köp av begagnad bil och hantverkstjänster. Det visar statistik från Konsumentverket.

Totalt rör det sig om drygt 120 000 klagomål, varav nästan tio procent handlade om köp av begagnad bil och åtta procent om hantverkstjänster.

Problemen på dessa två marknader är inte obekanta, utan har dominerat klagotoppen under flera års tid.

Klagomålen på hantverkare handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid än beräknat eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

-  Bästa sättet för att försöka undvika problem är att alltid använda sig av skriftliga avtal. Vi ser att många bara accepterar offerten, men skriv ett riktigt avtal. Även vid eventuella tilläggsarbeten. Viktigt är också att ha en bra kommunikation med hantverkaren och att inte ha orealistiska förväntningar på resultatet, säger Kristina Westling, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening.

Begagnade bilar är ett stort bekymmer för många konsumenter. Många söker rådgivning sedan bilen som verkade bra, ändå inte visade sig hålla måttet.

-  Motorbranschens riksförbund, MRF, har i samarbete med Konsumentverket tagit fram en ny varudeklaration för alla begagnade bilar. Med hjälp av deklarationen kan köparen enklare se i vilket skick bilen är. Ett bra tips är därför att vända sig till en bilhandlare som är ansluten till MRF. Blir det fel på bilen är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på begagnad bil i upp till tre år, även om det saknas garantier, säger Gustav Sandgren, vägledare vid Hallå konsument.

En undersökning som Konsumentverket genomförde 2017 visar att misslyckade köp av varor och tjänster kostar svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen. Det motsvarar 7 000 kronor per person. Enbart problem med hantverkstjänster kostar konsumenterna cirka 10 miljarder kronor per år och dåliga bilköp dryga 5 miljarder kronor.

Här finner du statistiken i sin helhet

Läs mer om att köpa bil av bilhandlare

Läs mer om att köpa bil av privatperson

Läs mer om att anlita hantverkare

Kontaktpersoner:

Kristina Westling, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening, tel 018- 727 18 17
Gustav Sandgren, vägledare vid Hallå konsument, tel 054-19 42 09

Frågor om statistiken besvaras av Björn Åkerberg, tel 054-19 40 94

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera