Högre straffavgift för telefonbolag med fula metoder

Pressmeddelande 5 september 2019

Företaget ringde äldre och fick det att låta som ett erbjudande att sänka kostnaderna för det befintliga telefonabonnemanget. Men ”seniorrabatten” handlade i själva verket om byte av operatör och abonnemang.

Metoderna drabbade främst äldre och anmälningarna började strömma in till Konsumentverket från anhöriga och även de utsatta själva.

2017 dömdes företaget Fastcom, Fast Communication Sweden AB, av Patent- och marknadsdomstolen att betala en marknadsstörningsavgift på en halv miljon kronor. Dessutom förbjöds företaget att använda säljmetoderna som vilseledde konsumenterna.

Högre straffavgift

Målet överklagades till Patent- och marknadsöverdomstolen av både Konsumentombudsmannen, KO, som ville se en hårdare dom, och av företaget. Nu har domstolen slagit fast att Fastcom ska betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor. Domstolen slår fast att företaget medvetet lurat de uppringda att teckna nya abonnemang genom att låtsas ha ett samarbete med konsumentens befintliga operatör.

Skadar förtroende

–Det är illa att äldre personer har utsatts för fula metoder. Det skadar människors förtroende för branschen och kan skapa en rädsla hos individen för vad ett telefonsamtal kan ställa till. Därför välkomnar vi den skärpta domen, säger Ida Nyström, processråd vid KO.

Det var ungefär tre år sedan som företaget använde de vilseledande säljmetoderna. Dagens dom slår fast att företaget använt metoder som strider mot marknadsföringslagen på flera sätt. Domen är förknippad med flera förbud och om företaget skulle bryta mot dessa kan det även tvingas betala ett vite på flera miljoner.

På Patent- och marknadsöverdomstolens webbplats kan du läsa domen i sin helhet.

För mer information kontakta processråd Ida Nyström, via presstjänsten 054-194020 eller presstjanst@konsumentverket.se

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera