KO stämmer Bynk för att skönmåla skuldsättning

Pressmeddelande 25 november 2019

Konsumentombudsmannen, KO, tar kreditmarknadsbolaget Bynk till domstol. Enligt KO strider Bynks reklam mot måttfullhetskravet som gäller för marknadsföring av krediter.

Det är bolagets fyra reklamfilmer om att ”bynka” som KO nu väljer att gå på. I tre av de fyra filmerna visas mer eller mindre humoristiska vardagliga scener där personer får svårt att betala olika saker. Då trycker Bynk på att hos Bynk kan låntagare utöka eller pausa lån eller sänka månadskostnaden.

Budskapet är tydligt enligt KO. Genom att ”bynka” så kan man alltid på ett helt bekymmerslöst sätt lösa betalningssvårigheter genom att skjuta dem på framtiden.

Den fjärde filmen är lite annorlunda och närmast skönmålar skuldsättning, att man kan ”låna sig lycklig” hos Bynk. I den filmen påstår bolaget också att ”hela Sverige bynkar”, vilket medverkar till det intrycket. KO anser också att just det påståendet även kan vara vilseledande – om nu Bynk inte kan visa att alla i Sverige bynkar.

Enligt KO strider Bynks reklamfilmer mot konsumentkreditlagen där det framgår att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av krediter. Marknadsföringen är därför att betrakta som otillbörlig och bör förbjudas, heter det i stämningsansökan.

KO ser allvarligt på marknadsföringen eftersom den, enligt KO:s uppfattning, riktar sig till en grupp som är eller riskerar att bli överskuldsatta.

Ta del av stämningsansökani sin helhet 

Kontakt: Gunnar Wikström, processråd vid KO, genom presstjänsten telefon 054-194020

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera