KO stämmer Kenza

Pressmeddelande 17 januari 2019

Influencern Kenza har gjort en rad inlägg om solglasögon av ett visst märke, några inlägg markerade som samarbeten, andra inte. KO anser att allt är reklam och stämmer därför Kenza för brott mot marknadsföringslagen.

Det var i början av 2017 som den kända svenska influencern Kenza Zouiten reste till Zanzibar tillsammans med andra influencers och representanter för glasögonföretaget. Efteråt publicerade Kenza flera inlägg på sin egen blogg på webben, på Instagram, Facebook och Youtube.  De som publicerades först saknade reklammarkering och det stod ingenstans att det var ett samarbete med glasögonföretaget. Senare kom ytterligare inlägg som var reklammarkerade.

–Det är viktigt att den som följer en influencer enkelt ska kunna se när ett inlägg är reklam och när det är något som personen berättar om eller visar upp som privatperson, utan att ha fått betalt. Det här är en relativt ny och stor reklammarknad och därför tycker KO att det är viktigt för både branschen och konsumenterna att få vägledande domar på området. Det ska vara tydligt både för företag och följare vad som gäller, säger Gunnar Wikström, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Enligt marknadsföringslagen ska reklam särskiljas från redaktionellt innehåll, till exempel genom utformningen. Det ska också alltid framgå tydligt vem som är avsändaren för reklamen.

Här finner du stämningsansökan i sin helhet

Kontaktperson:

Processråd Gunnar Wikström via presstjänsten telefon 054 -19 40 20 eller presstjanst@konsumentverket.se

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera