Miljonlotteriet gjorde fel

Pressmeddelande 14 maj 2019

IOGT-NTO:s lotter i Miljonlotteriet såldes med metoder som bryter mot marknadsföringslagen. Det konstaterar Patent- och marknadsdomstolen.

Föreningen IOGT-NTO döms att betala en marknadsstörningsavgift på en halv miljon kronor. Dessutom förbjuder domstolen flera av de säljmetoder som Miljonlotteriet använt sig av.

Lotterna såldes av telefonförsäljare som utlovade pengavinster och hävdade att det inte handlade om någon försäljning eller prenumeration. Konsumenter fick också fakturor för abonnemang på lotter, trots att de inte beställt något.

–Vi tycker att det är bra att domstolen slår fast att metoderna inte är ok. Man får till exempel inte ringa upp och påstå att du har pengar att hämta när det egentligen handlar om att sälja ett abonnemang på lotter, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Att det är ett callcenter som skött marknadsföringen tar inte ifrån IOGT-NTO ansvar, skriver domstolen.

KO hade önskat att domstolen skulle döma ut en hög marknadsstörningsavgift, men domstolen  valde ett betydligt lägre belopp.

Föreningen har redan fått sina säljmetoder stoppade av domstol i två tidigare beslut i väntan på dom. Om föreningen skulle bryta mot någon av de sju punkterna i domen kan ett vite på tre miljoner kronor dömas ut. Sammanlagt uppgår vitet till 21 miljoner för alla punkterna.

Det callcenter som IOGT-NTO använde ringde runt 100 000 konsumenter i månaden. Konsumentverket fick också ta emot många anmälningar mot IOGT-NTO under perioden.

Här finner du domen i sin helhet

För mer information kontakta processråd Pär Magnusson via presstjänsten tfn 054-194020 eller presstjanst@konsumentverket.se

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera