KO stämmer Happy Green och Expressen

Pressmeddelande 1 juli 2020

Rödbetsjuice och myntate skyddar mot cancer. Basilika fungerar istället för värktabletter. Det påstår företaget Happy Green i tidningen Expressen. Förutom att reklamen varit utformad som en nyhetsartikel innehåller den en rad förbjudna påståenden om hälsokost och livsmedel.

Företaget Happy Green, som ingår i samma företagssfär som tidningen Expressen, har i ett par artiklar i tidningen framhävt förmågan hos rödbetsjuice och en rad kryddor att förebygga, bota och lindra sjukdomar. Artiklarna med reklambudskapet har sett ut som vanliga tidningsartiklar, men har även innehållit länkar till webbplatsen där man kan köpa de lovordade produkterna.

Vilka hälsopåståenden man får använda i reklam är strikt reglerat. Det är också förbjudet att påstå att hälsokost eller livsmedel har förmågan att förebygga, bota eller lindra sjukdomar, utan vetenskapliga bevis för att det är så. Några sådana bevis har företagen inte visat upp, inte heller att produkterna skulle vara registrerade som läkemedel. Därför stämmer nu Konsumentombudsmannen, KO, de båda företagen.

–Det finns två stora problem med företagens reklam. Dels är det cyniskt att spela på den sjukas önskan om att finna botemedel. Dels är det problematiskt när en tidningsutgivare upplåter utrymme för reklam som ser ut som redaktionellt material. Den redaktionella texten har en större tyngd och trovärdighet än reklam och här utnyttjar man det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

KO vill i sin stämningsansökan att domstolen förbjuder företagen att marknadsföra, och medverka till att marknadsföra, livsmedel och hälsokost utan att det tydlig framgår att det är reklam. KO vill också att domstolen förbjuder företagen att använda en lång rad hälsopåståenden kopplade till rödbetsjuice, kanel, ingefära, myntate och basilika.

Här finner du stämningsansökan i sin helhet

Kontakt för medierna: processråd Pär Magnusson, via presstjänsten tfn 054-194020.

Skriv ut
Prenumerera