Dom i målet KO – Midsona (Urtekram)

Dom: 20 januari 2021
Patent- och marknadsdomstolen har bedömt hur Midsona behöver redovisa vad begreppen ekologisk och eko står för i reklamen.

Att bara lägga mer information på en annan sida på webbplatsen räcker inte.  Förklaringen, ”kvalificeringen” som det heter i juridiska termer, måste finnas alldeles intill begreppen. Det är extra viktigt med tydlighet, skriver domstolen, eftersom många konsumenter uppfattar begreppen ekologisk och eko som något positivt för miljön.

Företaget Midsona, som bland annat marknadsför hud- och hårvårdsprodukter under produktnamnet Urtekram, förbjuds nu att använda eko-begreppen utan att precisera vad de står för i själva reklamen. Om företaget skulle bryta mot förbudet kan ett vite på en miljon kronor per förbud komma att dömas ut. Sammanlagt rör det sig om ett vite på tre miljoner kronor.

Domstolen förbjöd däremot inte Midsona att använda påståendena om att deras produkter är ekologiskt certifierade enligt Cosmos Organic/Ecocert Cosmos.

KO har överklagat delar av domen.

För att läsa domen, kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/574.