Vinnarna i årets uppsatstävling

Nyhet: 25 november 2019
Två vinnare har utsetts i Konsumentverkets uppsatstävling för studenter vid universitet och högskolor. Vinnaruppsatsen belönas med 25 000 kronor.

Som student vid högskola eller universitet kan du delta i en uppsatstävling som Konsumentverket och myndighetens vetenskapliga råd bjuder in till. Uppsatserna ska handla om konsumtion och vara relevanta för Konsumentverket och konsumentpolitiken.

I årets tävling anmäldes tolv tävlingsbidrag, från sex olika ämnesdiscipliner, från åtta olika lärosäten i Sverige.

Den vinnande uppsatsen "Varningstexter i spelreklam – En experimentell studie om effekter av varningstexter i reklam för onlinecasinon” är skriven av Josefin Fellbom och Maja Förberg, Handelshögskolan i Stockholm. 

Här kan du läsa motiveringen och ladda ner den vinnande uppsatsen i sin helhet

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.