ATG förbjuds skicka reklam till den som sagt nej

Nyhet: 15 juni 2020
Konsumentombudsmannen, KO, riktar ett föreläggande till Aktiebolaget Trav och Galopp, ATG.

Förbudet består av två punkter:

ATG får inte skicka reklam till konsumenter som har stängt av sig själva från spel genom Spelinspektionens tjänst Spelpaus. Företaget får inte heller skicka reklam-sms till konsumenter som aktivt tackat nej till reklam.

ATG måste också i sina sms om spel tydligt ange lägsta ålder för att få spela.

Om företaget skulle bryta mot föreläggandets förbudsdelar riskerar det ett vite på tre miljoner kronor. Om företaget skulle bryta mot informationskravet om åldersgräns riskerar det ett vite på 1,5 miljoner kronor.

Bakgrunden till beslutet från KO är att ATG vid minst 77 tillfällen skickat spelreklam till personer som valt att registrera sig hos Spelpaus. Företaget har också vid minst 1 900 tillfällen skickat spelreklam via sms till personer som aktivt valt att tacka nej till direktreklam för spel.

För att läsa föreläggandet med diarienummer 2020/204, kontakta konsumentverket@konsumentverket.se.

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.