Bästa tipsen när du ska anlita hantverkare

Nyhet: 22 februari 2022
Nu drar snart högsäsongen för renovering, utbyggnad och fix i hus och hem igång. Det finns några viktiga saker att tänka på för att undvika problem.
Person sågar

Handlar ofta om stora pengar

Köp av hantverkstjänster är det allra vanligaste området för klagomål på tjänster som kommer in till Hallå konsument, vägledningen som är kopplad till Konsumentverket. Vanligaste problemvaran är köp av begagnad bil. Det båda kategorierna har gemensamt är att det ofta handlar om stora pengar. När det blir fel kan det bli dyrt.

En vägledare som är van att svara på frågor från frustrerade konsumenter i renoveringstagen är Bo Lång.

–Ja, det är allt från hantverkare som inte dyker upp enligt överenskommelse till att det blir mycket dyrare än vad konsumenten trott eller att badrummet inte är utfört enligt den standard som det ska vara för våtutrymmen, säger han.

Stor skillnad med små tips

Bo Lång tycker att man ska lägga mycket tid på att kolla upp hantverkaren innan man bestämmer sig. Även om man är ivrig att komma igång och det kan vara svårt att få tag på hantverkare bör man vara noggrann i sitt val.

Han har också några tips som kan göra stor skillnad när du vill anlita hantverkare:

  • Ta referenser. Hör med vänner och bekanta om de kan rekommendera ett företag. Även om det är lång väntetid för att få tag på en elektriker, plåtslagare eller rörmokare, anlita inte första bästa utan kolla upp företaget först. Kolla gärna med Skatteverket också så att företaget har F-skattsedel och inte har stora skulder.
  • Skriv avtal. Det är ett bra sätt att tillsammans noga gå igenom vad som ska göras, vilka material som ska användas, hur lång tid det kommer att ta och vad det kommer att kosta.
  • Betala aldrig i förskott. Om arbetet inte blir slutfört eller inte görs på fackmässigt sätt är det bra att kunna hålla inne hela eller delar av betalningen tills arbetet är korrekt gjort.

–Just missförstånd mellan beställare och hantverkare är vanligt. Det behöver inte alls handla om en oseriös företagare, utan snarare att man inte förstår varandra. Beställaren kan ha orealistiska förväntningar om vad som kan göras och vad det kommer att kosta. Om det inte finns nedskrivet är det svårt att i efterhand reda ut vad som sagts, säger Bo Lång.

Bra mall att ladda ner

Konsumentverket har en kostnadsfri mall, hantverksformuläret, för konsument och hantverkare att använda sig av när man skriver kontrakt.

Hantverkarformuläret finner du på vår webbplats

Fler tips och vägledning

Fler tips till dig om du ska anlita hantverkare finns i Konsumentverkets broschyr 

Har du frågor kan du besöka hallåkonsument.se. På webbplatsen kan du också söka efter din kommunala konsumentvägledare.

Tips för att hitta rätt hantverkare finner du på Hallå konsuments webbplats 

Sök efter din kommunala konsumentvägledare