KO stämmer Ellos

Nyhet: 27 september 2022
Företaget Ellos, som bland annat säljer kläder på nätet, stäms nu av Konsumentombudsmannen, KO. Det handlar om att företaget visar kredit som första alternativ när man ska betala, trots att det inte är tillåtet.

År 2020 ändrades lagen för att skydda konsumenter från att ta krediter av slentrian eller i onödan. Då infördes ett förbud för e-handel att visa kreditalternativen först, eller att ha dem ikryssade som förvalt alternativ.

Nu vill KO att Patent- och marknadsdomstolen prövar om utseendet på kassan hos Ellos på nätet bryter mot lagen.

Eftersom konsumenter vid e-handel oftast väljer det betalningsalternativ som presenteras först, eller är förvalt, finns det ekonomiska motiv till att bolag väljer att visa kreditalternativet före andra alternativ för betalning. KO anser att Ellos, som svarar för den faktiska marknadsföringen av betalningssätten, ska ta ansvar för hur det ser ut när konsumenterna kommer till kassan på nätet. 

Företaget har ändrat sin marknadsföring, men KO vill att domstolen prövar saken för att få ytterligare klarhet i hur lagen ska tillämpas och skapa tydliga riktlinjer för branschen.