Ny lag om tobaksfria nikotinprodukter
En näringsidkare får inte heller göra reklam för sådana produkter före, under eller efter användargenererade videor på en videodelningsplattform. Det är inte heller tillåtet att sponsra ett evenemang eller en verksamhet dit allmänheten har tillträde om sponsringen främjar tobaksfria nikotinprodukter.
All annan marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter ska förhålla sig till kravet på särskild måttfullhet. Reklam eller andra marknadsföringsåtgärder får därmed inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk. Det är förbjudet att i marknadsföringen göra ovidkommande hänvisningar till produktens smak. Marknadsföringen får inte heller riktas särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.
Läs mer om tobaksfria nikotinprodukter
Det har även införts vissa ändringar i lagen om tobak och liknande produkter
I lagen om tobak och likande produkter införs bland annat ett krav på särskild måttfullhet vid marknadsföring på fysiska försäljningsställen genom kommersiella meddelanden av e-cigaretter och påfyllningsbehållare. Det innebär att sådana kommersiella meddelanden inte får vara påträngande, uppsökande eller uppmuntra till bruk av e-cigaretter och påfyllningsbehållare.
Lär mer om vad som gäller angående marknadsföring av e-cigaretter
Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.