Sembo måste bli tydligare med priset på semesterresan

Pressmeddelande: 16 mars 2018
Företaget Sembo har marknadsfört resor med lockande låga priser. Men vad som gäller för att man skulle kunna köpa en resa till det priset har inte varit tydligt.

Konsumentombudsmannen, KO, stämde företaget både för otydliga priser och att företaget marknadsförde resmål där det inte fanns resor att köpa till det angivna priset.

Nu har Patent- och marknadsdomstolen avgjort målet och finner att företaget Sembo måste bli tydligare med att priset per person förutsätter att familjen som ska resa har en bestämd storlek, mer specifikt två vuxna och två barn.

Domstolen förbjuder också företaget att använda sig av frånpriser när det faktiskt inte finns några resor att köpa till resmålet för det priset.

Båda punkter är förknippade med ett vite på 1 miljon kronor.

– Vi hoppas att domen innebär att researrangörer nu blir mycket tydligare med vad en resa verkligen kostar, och inte vilseleder konsumenterna med lockpriser som inte existerar, säger Kristofer Johannesson, processråd vid KO.

KO hade också kritik mot hur företaget marknadsförde rabatter på olika resmål, men där gick domstolen inte på KO:s linje.

Sembo är det varumärke som Stena Line Travel Group använder för semesterresor i Europa. 

För mer information, kontakta gärna processråd Kristofer Johannesson via presstjänsten telefon 054-194020.

För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2015/525.