Bostadssajter får kritik

Pressmeddelande: 17 juni 2019
Många bostadssajter lockar med chans till attraktiva hyreskontrakt. Men det är inte alltid tydligt vad tjänsten kostar och vad du får för pengarna.

Konsumentverket har granskat sju företag som annonserar om lediga hyreslägenheter. Det handlar om företag som samlar annonser från fastighetsbolag och annonsplatser som till exempel Blocket och sedan presenterar dem på sin egen plattform.

Bakgrunden är att myndigheten under flera år fått in anmälningar mot bostadssajterna. Konsumenterna har inte uppfattat att de tecknat sig för ett abonnemang eller insett vad tjänsten har innehållit. Många bolag utlovar gratis registrering, men det är först när du betalar som du får kontaktuppgifter till hyresvärdarna.

– Vi ser i vår granskning att många bolag inte är tillräckligt tydliga med priset eller vad tjänsten innehåller. Risken finns att du tror att du kan få en lägenhet förmedlad till dig, medan du i själva verket måste söka som alla andra, säger Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket.

Det är viktigt att den som blir intresserad redan i det första skedet får information om vad tjänsten innebär och vad den kostar. Det räcker inte att du får veta det när du väl registrerat dig. Granskningen visar också att flera företag hade brister i sin information om ångerrätten.

Nu har de granskade bolagen fått ta del av Konsumentverkets synpunkter. Skulle företagen inte rätta till det som brister kan myndigheten gå vidare med ytterligare rättsliga åtgärder.

– Ett bolag har redan rättat sig och vi följer nu upp hur de andra svarar på kritiken, säger Maria Nilsson.

Hennes bästa tips för bostadsannonser är att googla namnet. Om andra har haft problem och är missnöjda med tjänsten kan det vara en varning. Det är också viktigt att läsa igenom villkor och se till att du förstår vad tjänsten innebär och kostar innan du klickar på godkänn.

Se listan med företag som Konsumentverket granskat

Kontakt:

Maria Nilsson, jurist Konsumentverket, tfn 054-194187 eller Silvia Llorens Chillón, jurist Konsumentverket, tfn 054-194138