Jollyroom fälls för vilseledande rea

Pressmeddelande: 13 november 2019
Företaget Jollyroom, en stor försäljare av barn- och babyartiklar på nätet, förbjuds påstå att varor säljs till nedsatt pris och att det är rea eller utförsäljning när priset inte är väsentligt lägre än tidigare.

Patent- och marknadsdomstolen dömer nu även företaget att betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor.

Domstolen finner att företaget i stor omfattning och systematiskt marknadsfört varor som rea eller nedsatta i pris, när varorna i själva verket inte alls varit billigare än tidigare. Domstolen pekar på att många konsumenter nåtts av den vilseledande marknadsföringen och att företaget inte kunnat visa att rean inneburit väsentligt lägre priser. 

–Vi anser att Jollyroom sviker konsumenterna genom att marknadsföra varor som billigare när priset egentligen inte alls är sänkt. Företag som gör på det här viset lurar kunderna genom att lyfta fram röda priser och spelar på vår önskan att göra en bra affär. Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Om Jollyroom skulle bryta mot något av förbuden i domen riskerar företaget att behöva betala vite på 3 miljoner kronor för varje förbudspunkt.

För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2017/1330.

Kontaktperson:

Pär Magnusson, processråd vid KO via presstjänsten, tfn 054-194020 eller presstjanst@konsumentverket.se