Spelbolag skickade reklam till spelavstängda

Pressmeddelande: 26 november 2019
Mr Green och Karl Casino har skickat spelreklam till personer som själva valt att registrera sig i spelpaus. Nu förbjuder Konsumentombudsmannen, KO, bolagen att fortsätta med det.

Om företagen skulle bryta mot KO:s förbud riskerar de att dömas till vite på två miljoner kronor vardera.

Spellagen ställer ett högt krav på konsumentskydd och ska bland annat skydda spelare mot överdrivet spelande. En spelare kan genom Spelinspektionens självavstängningssystem Spelpaus stänga av sig själv från spel om pengar under en viss tid eller tills vidare. Spelbolagen är skyldiga att se till att de inte erbjuder spel eller skickar direktreklam till personer som är avstängda från spel.

– Lagen är mycket tydlig på den här punkten. Tanken är att spelare som vill pausa eller sluta spela helt ska skyddas från direkta uppmaningar att spela och från att få reklam direkt i mobilen eller via mejl, säger Johanna Nyblom, processråd vid KO.

Bakom Karl Casino står företaget L&L Europe med säte på Malta. På Malta finns också Mr Green. Båda företagen har svensk spellicens.

För att läsa föreläggandet mot Mr Green med målnummer PMÄ 17367-19, kontakta Patent- och marknadsdomstolen.

För att läsa föreläggandet mot L&L Europe med diarienummer 2019/904, kontakta konsumentverket@konsumentverket.se.

För mer information kontakta: Johanna Nyblom, processråd vid KO, genom presstjänsten
054-19 40 20 eller presstjanst@konsumentverket.se