KO stämmer influencer för marknadsföring av fiskolja mot corona

Pressmeddelande: 16 april 2020
Influencern Katrin Zytomierska stäms av Konsumentombudsmannen, KO, för marknadsföring av en fiskolja som påstås stärka immunförsvaret och underförstått skydda mot coronaviruset.

Det är influencerns eget företag Clean Eating som säljer fiskoljan och enligt KO ska inlägget ses som reklam för produkten. Det som företag för fram i reklam måste gå att bevisa. När det gäller vissa produkter, exempelvis hälsopreparat, är det särskilt viktigt att mottagaren kan lita på att det som sägs är sant.

– Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

För att få ett snabbt stopp för marknadsföringen vill KO att domstolen utfärdar ett så kallat interimistiskt förbud, det vill säga ett förbud som gäller direkt och fram till att domstolen slutligen avgör målet.

Det är också många som reagerat på inlägget om fiskoljan och anmält det till Konsumentverket.

De övriga tre inläggen som ingår i stämningsansökan gäller produkter som influencerns företag säljer. Inläggen saknar reklammarkering, men KO bedömer att inläggen är reklam som därmed måste märkas ut.

För att läsa stämningsansökan med diarienummer 2019/1255, kontakta konsumentverket@konsumentverket.se.

Kontakt för medierna: processrådet Gunnar Wikström via presstjänsten tfn 054-194020 eller presstjanst@konsumentverket.se