Bristande kundtjänst hos ledande telekombolag

Pressmeddelande: 25 maj 2021
Mängder av konsumenter upplever problem med kundtjänsten hos de ledande telekombolagen. Nu ingriper Konsumentverket mot telekomjättarna och kallar bolagen till möten.

Efter att ha granskat en stor andel av de anmälningar som kommit in mot telekombolag konstaterar Konsumentverket att problemen som konsumenterna upplever framförallt är kundtjänstrelaterade.

– Det finns en stor frustration kring hur de här bolagens kundtjänst fungerar, eller snarare inte fungerar. Du får olika svar, blir lovad att problemet är löst, men så visar det sig att samma problem kvarstår. Det är klart att folk blir upprörda, säger Hevi Aziz, jurist vid Konsumentverket.

Anmälningarna handlar framförallt om kundtjänstrelaterade problem, exempelvis att du blir fakturerad trots att du har sagt upp avtalet vid kontakt med kundtjänsten, det är svårt att säga upp avtal, problem att komma i kontakt med kundtjänst. Men anmälningarna handlar om mer än så. Bland annat om att om att det som konsumenten har uppfattat har sagts vid försäljningssamtal per telefon inte stämmer överens med den efterföljande bekräftelsen. Även anmälningar om bolagens avtalsvillkor förekommer.

I granskningen ingår följande bolag och varumärken:

  •   Telia
  •   Halebop
  •   Tre
  •   Hallon
  •   Telenor
  •   Vimla
  •   Tele2
  • Comviq

Myndigheten har kallat företrädare från samtliga bolag till möten där det stora anmälningsantalet ska diskuteras och hur bolagen ser på det.

– Nu förväntar vi oss att bolagen lyssnar på vad deras kunder uppger i anmälningar till oss och förbättrar både rutiner och tillgänglighet, säger Hevi Aziz.

För mer information

Kontakta Konsumentverkets presstjänst på telefon 054-19 40 20, eller via mejl: presstjanst@konsumentverket.se.