Flest klagomål på köp av begagnad bil

Pressmeddelande: 7 februari 2022
Vanligaste konsumentklagomålet under 2021 handlade om köp av begagnad bil. Det visar siffror från landets kommunala konsumentvägledare och Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.
Upprörd person i bil

Bilar som inte motsvarar förväntningarna, svikna löften och svårigheter att få rätt. Det är vad de flesta berättar om som kontaktar sin kommunala konsumentvägledare eller som vänder sig till Hallå konsument.

Yngre drabbas oftast

– Dåliga erfarenheter av att köpa begagnad bil möts vi ständigt av, säger Fredrik Selrot, vägledare vid Hallå konsument. I nio fall av tio handlar det om att det är fel på bilen. Och de som drabbas är oftast yngre personer som köper en billigare bil för att det är vad de har råd med.

Tre års reklamationsrätt gäller alltid

Fredrik Selrots bild är även att felen uppstår redan inom de första sex månaderna efter köpet. Men trots det så möts många ändå av kalla handen när de vänder sig till bilhandlaren för att reklamera.

– Svaren de får är att felet inte täcks av garantin, alternativt att värdet på bilen är så lågt eller att den har gått så långt att det inte går att reklamera. Det senare är naturligtvis helt fel. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en bil du har köpt av en bilhandlare i upp till tre år. Uppträder felet inom de första sex månaderna så ger dig lagen ett ännu starkare skydd.

Men många drabbade bilköpare får bistert erfara att det är en sak att ha rätt och en annan sak att få rätt.

– Vi ser exempel på när konsumenter har vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden och fått rätt, men där oseriösa bilhandlare helt enkelt struntar i att följa nämndens rekommendationer.

Undvik problem med Fredrik Selrots fyra tips

  • Tänk efter före du slår till. Den billigare bilen är sällan den bästa
  • Det är en extra trygghet för dig att köpa bil av en handlare som är medlem i Motorbranschens riksförbund, MRF.
  • Läs alltid igenom avtalet och varudeklarationen innan du bestämmer dig.
  • Blir det problem med bilen så är det bra med dokumentation. Skicka bilhandlaren ett mail om vad det är som har hänt, utöver att ringa. 

Mer information och tips gällande bilköp från bilhandlare finns på Hallåkonsument.se

Topplistan över konsumentklagomålen under 2021 finner du på vår webbplats

Kontakt för media

Kontakta presstjänsten på telefon 054 - 19 40 20 eller presstjanst@konsumentverket.se