Kampanj för att uppmärksamma barns rätt till konsumentutbildning
Det är en utmaning att vara konsument. Barn och unga är en extra sårbar konsumentgrupp som har begränsad kunskap och erfarenhet. Då är det lätt att bli lurad och det kan vara svårt att använda sina rättigheter. Vårt budskap har stöd i barnkonventionen och barnet som rättighetsbärare. I artikel 28 specificeras barnets rätt till utbildning, i det här fallet, i rollen som konsument. Därför arbetar Konsumentverket för barns och ungdomars rätt att:
- lära sig att hantera pengar,
- veta mer om att handla medvetet,
- reflektera kritiskt kring reklambudskap och
- få kunskap om konsumtionens påverkan på miljön.
Det har vår myndighet gjort på olika sätt sedan 1973. Nu firar vi Konsumentverkets 50-årsjubileum genom att slå ett extra slag för alla barns rätt till en grundläggande konsumentutbildning.
Lärarnas viktiga arbete för barn
Vår kampanj uppmärksammar det viktiga arbetet som lärarna gör för alla barn, oavsett övriga förutsättningar. Kunskap om konsumenträttigheter, privatekonomi, reklam och hållbar konsumtion rustar eleverna för att tillvarata sin konsumentroll och veta hur de kan utöva sina konsumenträttigheter.
I detta arbete är även kommunala budget- och skuldrådgivare och konsumentvägledare viktiga yrkesgrupper, som genom sitt förbyggande arbete möter elever och lärare.
Konsumentverket stödjer lärarnas arbete med kostnadsfritt och objektivt material och därmed bidrar vi till grundläggande och likvärdig konsumentutbildning för alla barn och unga.
Bild: Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell visar kampanjens nyckelband.
Hjälp oss sprida budskapet
Under året kommer vårt budskap spridas på olika sätt; digitalt och på föreläsningar och konferenser. Vill du hjälpa oss att sprida budskapet? Vi har tagit fram ett nyckelband med texten Alla barn har rätt till en grundläggande konsumentutbildning som du kan bära själv och/eller dela ut till andra.
Fick du svar på din fråga?