Kartläggningens delar
För att ge en bild av konsumenters förutsättningar på olika marknader har Konsumentverket utvecklat ett mätinstrument som vi kallar konsumentmarknadsindex, KMI. Med KMI kan vi jämföra marknader av olika karaktär och hitta de marknader som konsumenterna upplever fungerar sämre. Vi använder två index: konsumentmarknadsindex inför köp (KMI-IK) och efter köp (KMI-EK).
Data till de två indexen samlas in årligen genom konsumentmarknadsundersökningen, KMU. I undersökningen svarar omkring 8 000 konsumenter på frågor om hur de upplever förutsättningarna på 45 olika marknader. Genom att ställa frågor till konsumenter som nyligen gjort ett köp på en marknad mäter vi olika aspekter av köpprocessen.
Konsumentmarknadsindex inför köp
Konsumentmarknadsindex inför köp (KMI-IK) omfattar fyra faktorer: transparens, tillit, valmöjligheter och agerande. Konsumenterna har svarat på frågor om olika aspekter av de fyra faktorerna.
KMI-IK
Transparens
- Förståelse
- Oberoende information
- Produktjämförelser
- Komplexitet
Valmöjligheter
- Konkurrens
- Utbud
Tillit
- Tillit till försäljare
Agerande
- Informationsnivå
Konsumentmarknadsindex efter köp
Konsumentmarknadsindex efter köp (KMI-EK) mäter viktiga förutsättningar efter ett köp och består av fyra aspekter.
KMI-EK
- Klagomålsbenägenhet
- Trygghet i kontakt med säljare
- Informationsnivå om rättigheter
- Förväntningar