Lär dig mer konsumentkunskap

Alla är konsumenter och alla kan drabbas av problem. För att kunna hjälpa andra är det bra att bygga på din konsumentkunskap. Här har vi samlat stöd som du kan använda för att lära dig mer eller för att visa för andra. Här hittar du också fler aktörer som är bra att känna till.

Vi har tagit fram en checklista där vi samlat länkar till material och sidor som ger dig möjlighet att lära dig mer konsumentkunskap. Där hittar du till exempel flera korta filmer som beskriver olika konsumentproblem och var det finns hjälp att få. Där finns också information om lagarna och förslag på upplägg och presentationer somdu kan använda om du vill informera andra. 

Aktörer som kan ge hjälp 

Det finns en mängd olika aktörer som kan ge hjälp i konsumentfrågor. Förutom de som anges på sidan "Var finns hjälp att få i konsumentfrågor?  finns många fler. Här listar vi några av de viktigaste.

Konsumenternas bank- och finansbyrå  
och Konsumenternas försäkringsbyrå  

Bank- och finansbyrån och försäkringsbyrån har en gemensam webbplats och samma kontaktuppgifter.  De ger oberoende och kostnadsfri vägledning i frågor inom bank, försäkring och pension.  

För personlig vägledning kan du ringa dem på deras telefontid, mejla via ett formulär på webben eller skriva brev. Men leta gärna också efter information på webbplatsen, antingen före eller efter samtalet.   Webbplatsen fokuserar på hjälp till självhjälp genom fakta och där finns även olika verktyg för att utvärdera bank- och försäkringstjänster.

Konsumenternas energimarknadsbyrå  

Energimarknadsbyrån ger oberoende och kostnadsfri vägledning till privatpersoner och småföretagare i konsumenträttsfrågor som rör el, gas och fjärrvärme.  Du kan kontakta dem via mejl eller telefon. 

Telekområdgivarna 

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri konsumentrådgivning om abonnemang för tv, telefoni,  bredband och fiberanslutningar.  De har mycket bra information på webbplatsen.  Om du inte hittar svar på din fråga där kan du kontakta dem via mejlformulär, telefon eller brev.    

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)  

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som avgör ärenden där konsumenter är i tvist (inte överens) med företag. De har ingen rådgivning utan tar endast emot anmälningar.  

 Företaget måste ha sagt nej till konsumentens krav innan konsumenten kan anmäla ett ärende till ARN.  ARN tar beslut som är en rekommendation om hur ärendet ska lösas.  

Senast granskad 15 oktober 2021