Var finns hjälp att få i konsumentfrågor?

Det finns flera opartiska aktörer i Sverige som arbetar med att hjälpa konsumenter kostnadsfritt. Om du får en konsumentfråga som du inte kan svaret på så kan du själv kontakta någon av dem eller hänvisa personen dit.

Det finns tre aktörer som är extra bra att känna till:  

  • Hallå konsument, nationell konsumentvägledning
  • kommunens konsumentvägledning
  • kommunens budget- och skuldrådgivning 

Hallå konsument 

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Dit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster. De vet vilka rättigheter konsumenter har och kan berätta hur du klagar när något blivit fel, hur du ångrar ett köp eller protesterar mot en faktura. På Hallå konsuments webbplats finns även en del information på flera andra språk. 

Vägledning och information på hallåkonsument.se 

Hallå konsument har öppet alla vardagar, och det är kostnadsfritt att kontakta dem. De kan svara på dina frågor på svenska och engelska. Förutom att ringa och mejla kan du även chatta med dem, eller ställa frågor via frågeforumet "Frågor och svar".

Telefon: 0771 – 525 525  
E-post: info@hallakonsument.se  

Öppettider på Kontakta oss-sidan på hallåkonsument.se

Konsumentvägledning i din kommun  

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, men inte alla. Här kan du söka på din kommun och se om de har konsumentvägledning och i så fall vilken hjälp som erbjuds. 

Sök kommunal konsumentvägledning på Hallå konsuments webbplats 

En konsumentvägledare kan ge hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och ge information om vilka rättigheter och skyldigheter en konsument har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.  

En del kommuner arbetar också förebyggande genom att på olika sätt informera och sprida kunskap till exempelvis föreningar, skolelever och företagare. Det kan handla om konsumenträtt, reklam och påverkan, privatekonomi samt säker och miljömässigt hållbar konsumtion.  

Konsumentvägledning - en snabbintroduktion, kort film på Youtube

Budget- och skuldrådgivning i din kommun.   

Alla kommuner ska enligt lag erbjuda budget- och skuldrådgivning. Här kan du söka på din kommun och hitta kontaktuppgifter till budget- och skuldrådgivningen.

Sök kommunal budget- och skuldrådgivning på Hallå konsuments webbplats

Den som har svårt att få sin ekonomi att gå ihop kan få stöd av kommunens budget- och skuldrådgivare. De kan ge råd och konkreta förslag om hur en person kan planera sin ekonomi och hantera sina skulder.  

Fler aktörer som kan ge hjälp 

Det finns även andra aktörer som kan hjälpa till. Här kan du läsa om några av dem som specialiserat sig på konsumentfrågor inom till exempel bank, telekom och försäkringar.

Konsumenternas bank- och finansbyrå  
och Konsumenternas försäkringsbyrå  

Bank- och finansbyrån och försäkringsbyrån har en gemensam webbplats och samma kontaktuppgifter.  De ger oberoende och kostnadsfri vägledning i frågor inom bank, försäkring och pension.  

För personlig vägledning kan du ringa dem på deras telefontid, mejla via ett formulär på webben eller skriva brev. Men leta gärna också efter information på webbplatsen, antingen före eller efter samtalet.   Webbplatsen fokuserar på hjälp till självhjälp genom fakta och där finns även olika verktyg för att utvärdera bank- och försäkringstjänster.

Konsumenternas energimarknadsbyrå  

Energimarknadsbyrån ger oberoende och kostnadsfri vägledning till privatpersoner och småföretagare i konsumenträttsfrågor som rör el, gas och fjärrvärme.  Du kan kontakta dem via mejl eller telefon. 

Telekområdgivarna 

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri konsumentrådgivning om abonnemang för tv, telefoni,  bredband och fiberanslutningar.  De har mycket bra information på webbplatsen.  Om du inte hittar svar på din fråga där kan du kontakta dem via mejlformulär, telefon eller brev.    

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)  

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som avgör ärenden där konsumenter är i tvist (inte överens) med företag. De har ingen rådgivning utan tar endast emot anmälningar.  

 Företaget måste ha sagt nej till konsumentens krav innan konsumenten kan anmäla ett ärende till ARN.  ARN tar beslut som är en rekommendation om hur ärendet ska lösas.  

Senast granskad 15 oktober 2021