Cecilia, jurist elektronisk kommunikation

Vad arbetar du med?
– Jag jobbar med tillsyn av marknadsföring och avtalsvillkor inom området elektronisk kommunikation. Det omfattar främst telefoni, internet och tv-abonnemang.
Hur kan en dag på Konsumentverket se ut för dig?
– Ingen arbetsdag är den andra lik, det är en bra sak med mitt jobb. Men en dag skulle kunna se ut så här: Antagligen jobbar jag med ett tillsynsärende mot något företag. Jag svarar på frågor i telefon från kommunala konsumentvägledare som vill diskutera någon fråga i vägledningen av konsumenter. Under dagen går jag sedan igenom anmälningar som kommit in till Konsumentverket och har ett möte i arbetsgruppen om hur vi ska gå vidare med anmälningarna och om andra ärenden som är på gång. Jag får förmodligen någon fråga från en journalist som skriver om något konsumentproblem. Dagen avslutas med att jag skickar iväg brev till företagare som Konsumentverket driver tillsyn mot.
Vad är roligast på ditt jobb?
– Det bästa är nog att man känner att man bidrar till att man underlättar vardagen för konsumenterna. Att till exempel få bort aggressiv reklam som riktar sig till unga eller se till att företag har schyssta avtalsvillkor och tydliga prisuppgifter känns bra och viktigt. Sedan lär man sig hela tiden nya saker i det här jobbet vilket är kul och utvecklande. En annan viktig del är alla bra kollegor som jag känner att jag både kan diskutera jobb och skratta med. Det är en bra kombination.
Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?
– Det är viktigt att vara noggrann men samtidigt effektiv. Jag arbetar både självständigt och i grupp, där det är viktigt att kunna ta ansvar och vara delaktig. Eftersom våra arbetsuppgifter varierar är det även bra att vara flexibel och kunna ta egna initiativ. Det är också viktigt att komma ihåg att man jobbar för konsumenterna och att alltid ha konsumentnyttan som fokus.
Varför valde du Konsumentverket?
– Jag läste marknadsrätt på universitetet och blev direkt väldigt intresserad av konsumenträttigheter. Redan då väcktes tankarna om att jobba på Konsumentverket men jag trivdes samtidigt väldigt bra i Karlstad. När så Konsumentverket flyttade från Stockholm till Karlstad kändes det självklart att ta chansen att äntligen få jobba med konsumentfrågor.
Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?
– Det allra bästa är nog att man känner att man gör skillnad, att man verkligen kan underlätta för konsumenterna och förhoppningsvis förhindra att de stöter på problem. Här har jag också stora möjligheter att ta ansvar och påverka mitt eget jobb. Att man dessutom trivs väldigt bra med sina kollegor känns som ett stort plus.
Fick du svar på din fråga?