Henric, vägledare

Henric, medarbetare på Konsumentverket

Vad arbetar du med?

– Jag arbetar som vägledare på Hallå Konsument där jag besvarar konsumenters frågor inom en mängd olika områden.

Hur kan en dag på Konsumentverket se ut för dig?

– Mellan klockan 9 och 14 är jag vanligtvis i kontakt med konsumenter i telefon, chatt och mejl för att svara på deras frågor och ge vägledning kring vilka rättigheter de har i olika situationer. Efter den schemalagda vägledningen finns det alltid fler mejlfrågor från konsumenter att besvara, men det kan också vara möten med min arbetsgrupp eller arbete med vårt ärendehanteringssystem där jag är en av tre superanvändare.

Vad är roligast med ditt jobb?

– De fantastiska kollegorna så klart! Jag gillar också den stora variationen av frågor som kommer till oss på Hallå konsument. De vanligaste frågorna handlar om begagnade bilar, hantverkstjänster och resor, men det kommer även många andra frågor som kan handla om allt möjligt. Exempel på några lite ovanligare frågor är om växter kan likställas med djur eftersom de också är levande varelser eller om man kan stämma svenska staten för att man får för mycket spam-mejl från företag. Jag har lärt mig så otroligt mycket sedan jag började och jag tycker att det dyker upp något nytt varje dag. Jag älskar att lära mig nya saker och det här ett av de bästa jobben jag kan tänka mig för att göra det.

Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

– Kommunikationen med mina kollegor på Hallå konsument och ECC Sverige är jätteviktig. I kontakten med konsumenter dyker det ibland upp frågor där man kanske känner sig lite osäker eller inte kan svaret. Då är det otroligt skönt att ha möjlighet att gå och prata eller chatta med en kollega och diskutera frågan. Alla på enheten är otroligt hjälpsamma och prestigelösa. Vi hjälps alla åt att tillsammans hitta rätt svar till konsumenterna.

Varför valde du Konsumentverket?

– Jag lockades av Konsumentverkets uppdrag att stötta konsumenter. Tjänsten på Hallå konsument var intressant eftersom det innebar en möjlighet att hjälpa konsumenter att lösa problem. Jag hade inte så mycket kunskap om Konsumentverket sedan tidigare, men jag hade ändå uppfattningen att det var en omtyckt och uppskattad myndighet.

Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?

– Återigen så måste jag säga kollegorna. Det är så tacksamt att få jobba med så vänliga, hjälpsamma och kunniga personer som alltid ställer upp, svarar på alla frågor man har eller hjälper till att hitta rätt person att fråga om de inte själva vet svaret. Eftersom jag började arbeta under pandemin träffade jag under en lång tid mest bara kollegor på enheten, men efter att fler och fler kommit tillbaka till kontoret har jag insett att inte bara min enhet utan hela Konsumentverket är fullt med fantastiska kollegor som genomsyras av prestigelöshet rakt igenom.

Senast granskad 28 juni 2022