Mia, kommunikationschef

Vad arbetar du med?

– Jag leder arbetet på Avdelningen för konsumentstöd och sitter i Konsumentverkets ledningsgrupp. Vårt kommunikation- och vägledningsarbete ska ju hjälpa konsumenter både inför att deras köp och för att de ska veta sina rättigheter om något går snett efter ett köp. Vi jobbar med det bland annat genom att ge vägledning via tjänsterna Hallå konsument och Konsument Europa, att informera på våra webbplatser och genom att ge stöd till landets konsumentvägledare och budget- och skuldrådgivare. En annan uppgift för oss är att påminna andra myndigheter om att de ska ha konsumentglasögon på sina sakområden.

Hur kan en dag på Konsumentverket se ut för dig?

– Varje dag börjar med att jag ganska tidigt cyklar genom vackra Karlstad, över Klarälven, för att komma till jobbet. I övrigt är ingen dag den andra lik. Det är mycket planering av olika konkreta projekt och aktiviteter. Jag uppskattar att vi på Konsumentverket alltid vill hjälpas åt och lära av varandra och gillar därför alla möten med kollegor. Det handlar om att spåna idéer om framtida projekt, att ta itu med akuta konsumentproblem som dyker upp eller att summera och lära av genomförda insatser.  Eftersom vi är till för konsumenter i hela Sverige så reser jag också en del för att träffa andra som jobbar med konsumentfrågor – tillsammans gör man ofta större nytta!

Vad är roligast med ditt jobb?

– Konsumentverket är fullt av duktiga medarbetare som är experter på allt från säkra leksaker och resevillkor till ungdomars konsumtion och privatekonomiska frågor. Det roligaste i mitt jobb är utmaningen att formulera och nå ut med kunskapen så att den gör nytta för människor i deras vardag.

Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

– Jag har alltid många bollar i luften och måste snabbt kunna växla från detaljfokus till helikopterperspektiv. För mig är det också centralt att hålla koll på Konsumentverkets målgrupper och när de vill ha vilken sorts information. Vad behöver unga konsumenter veta i sin vardag? Vad behöver företag för att kunna bemöta kunderna rätt? Allt fler shoppar via nätet – vilka fallgropar finns då?

Varför valde du Konsumentverket?

– Alla människor är konsumenter – varje dag. Att få bidra till att livet som konsument blir enklare gör ju därför att jag faktiskt kan påverka människors vardag till det bättre. Något viktigare än det har jag svårt att tänka mig.

Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?

– Jag får arbeta med något som jag brinner för och lär mig något nytt varje dag. Dessutom är det en kul arbetsplats. Vi är en så pass liten myndighet att man lär känna alla och faktiskt kan samla all personal med bara några timmars varsel. Samtidigt är vi stora nog att erbjuda så många olika arbetsuppgifter.

Utbildning

Journalisthögskola plus påbyggnad med bland annat magisterkurs i medie- och kommunikationsvetenskap.

Tidigare arbeten

Sveriges Radio, Sveriges Television, Landstinget i Värmland, Karlstad Universitet.

Senast granskad 8 januari 2018