Statistik
Är du journalist och vill ta del av statistik, kontakta presstjanst@konsumentverket.se
Har du frågor om vår statistik kontaktar du statistik@konsumentverket.se
Konsumentklagomål
Varje år görs en sammanställning av statistik som bygger på klagomål till kommunernas konsumentvägledning samt till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.
Konsumentklagomål – årssammanställning 2021
Klagomål på köp av begagnad bil och hantverkstjänster brukar vara det som flest konsumenter klagar på. Så har det sett ut sedan Konsumentverket började att sammanställa klagomålen till kommunernas konsumentvägledning och till Konsumentverkets egen upplysningstjänst Hallå konsument.
Trenden fortsatte även under 2021 då köp av begagnad bil toppade klagomålsstatistiken. De flesta klagomål handlar om bilar som inte motsvarar förväntningarna, svikna löften och svårigheter för konsumenter att få reklamera fel.
Pressmeddelande om klagomål på köp av begagnad bil
Konsumentklagomål - topplista 2021
Sammanställning av de varor och tjänster som flest konsumenter klagat på under 2021.