Konsumentverkets vägledning

Konsumentverket erbjuder oberoende vägledning direkt till konsumenter. Vi ger också rådgivning till de som handlat från andra länder inom EU samt Norge, Island och Storbritannien via Konsument Europa. Vi stödjer även den kommunala konsumentvägledningen med utbildning och information samt sitter i styrelsen för fyra konsumentbyråer.

Konsumentverkets vägledning

Konsumentverket ger konsumenter oberoende vägledning. Vägledarna svarar på frågor eller hjälper dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer eller kommunal konsumentvägledning. Du når Konsumentverkets vägledning till konsumenter via vår webbplats hallåkonsument.se eller via telefon, chatt eller mejl. 

Till Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se

Konsument Europa för handel inom EU

Konsument Europa ger konsumenter hjälp när de handlar från andra länder inom EU samt i Norge, Island och Storbritannien. Konsument Europa erbjuder kostnadsfri vägledning inför ett köp, eller hjälp om det uppstår problem efteråt. Syftet är att konsumenter ska kunna utnyttja alla fördelar med den gemensamma europeiska marknaden. 

Konsument Europa är del av Konsumentverket men delfinansieras av Europeiska kommissionen och ingår i nätverket European Consumer Centre (ECC-net).

Till Konsument Europas webbplats

Konsumentvägledning i din kommun

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Kolla gärna på din kommuns webbplats om det finns i din kommun. Konsumentvägledningen kan hjälpa dig att hitta information om varor och tjänster. De kan också visa dig hur du tyder och skriver avtal inför köp av varor och tjänster. 

Mer om vilken hjälp konsumentvägledningen i din kommun kan ge dig

Rådgivningsbyråer

Det finns fyra konsumentbyråer som ger opartisk och kostnadsfri information och vägledning före och efter köp inom olika områden. Konsumentverket är representerat i samtliga styrelser.

Fick du svar på din fråga?

Vi vill alltid bli bättre!

Berätta hur du upplevde sidan och vad du letade efter. Var något extra bra eller borde vi förbättra något?

OBS! Skicka inte några personuppgifter.

  1. Vi raderar alla svar som innehåller personuppgifter.
  2. Allt du skickar till oss blir en offentlig handling.
  3. Vi svarar inte på frågor eller tar emot anmälningar här.
Senast granskad 21 januari 2021