Historia

Konsumentverket har tagit tillvara konsumenternas intressen sedan starten 1973.

Konsumentombudsmannen inrättas 1971 och Konsumentverket startar 1973, för att sedan slås ihop 1976.

2005 blir ECC Sverige en del av Konsumentverket.

2007 flyttar myndigheten från Stockholm till Karlstad, där all verksamhet är förlagd i dag.

2013 introduceras jämförelsesajten Bilsvar.se. Sidan erbjuder jämförelser mellan bilar med fokus på ekonomi, miljö, säkerhet och teknik. Webbplatsen är ett samarbete mellan Konsumentverket, Energimyndigheten och Naturvårdsverket.

2014 lanseras webbplatsen Moneyfromsweden.se som är en oberoende tjänst som visar hur mycket det kostar och hur lång tid det tar att överföra pengar till andra länder.

2015 öppnar Hallå konsument, Konsumentverkets vägledningstjänst riktad direkt till privatpersoner.

Sedan starten har verksamheten förändrats i takt med att konsumenternas vardag och villkor ändrats.

Senast granskad 25 november 2020