Tips på stöd och hjälp vid skuldproblem
Här listar vi några av de aktörer som är bra att känna till.
Kronofogden
Kronofogden är en statlig myndighet som hjälper den som inte fått betalt och ger stöd och råd till den som ska betala. På webbplatsen kan en person se om den har skulder, räkna ut hur mycket den får behålla vid löneutmätning och få information och ansöka om skuldsanering. Det finns även tips som kan hjälpa en person att komma vidare när ekonomin förändras och en tuff ekonomisk situation har uppstått.
Gå till Kronofogdens webbplats
Dela din kunskap - en e-kurs för att hjälpa andra
Kronofogden erbjuder en självstudiekurs till dig som kan hjälpa personer med skuldproblem. E-kursen består av fem kapitel.
E-kursen Dela din kunskap hos Kronofogden
Finansinspektionen (FI)
FI ansvarar för det nationella nätverket för finansiell folkbildning med utbildningsinsatser inom privatekonomi - Gilla din ekonomi.
Gå till utbildningsutbudet på FI:s webbplats Gilla Din Ekonomi
Trygga din ekonomi - en snabbkurs i privatekonomi
FI har bland annat en digital snabbkurs i privatekonomi - Trygga din ekonomi. Kursen passar dig som möter personer i ditt arbete som du kan sprida kunskaperna vidare till. Eller för dig som vill lära dig mer om privatekonomins olika delar.
Trygga din ekonomi - en snabbkurs i privatekonomi på Gilla din ekonomis webbplats
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
IMY ansvarar för att utfärda tillstånd och utöva tillsyn av inkassoverksamhet och kreditupplysning. På IMY:s webbplats finns bland annat information om betalningsanmärkningar och hur man kan undvika att få dem. De listar även kreditupplysningsföretag dit personer kan höra av sig för att veta om de har en betalningsanmärkning. Information om hur inkassobolag får agera för att driva in en skuld finns också på webbplatsen.
Om inkasso och betalningsanmärkningar
IMY har en webbinarieserie i tre delar som ger kunskap om inkasso och hur det fungerar, god inkassosed, inkassolagen, kreditupplysningar och betalningsanmärkningar.
- Webbinarium del 1 - Inkassoförfarandet (16 min)
- Webbinarium del 2 - Inkassolagen och god inkassosed (14 min)
- Webbinarium del 3 - Kreditupplysningar och betalningsanmärkningar( 8 min)
Hallå konsument - en nationell upplysningstjänst
Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. De ger vägledning till konsumenter och kan till exempel berätta hur en konsument kan ångra ett köp eller protestera mot en faktura.
Vägledning och information på hallåkonsument.se
Kommunal budget- och skuldrådgivning
Alla kommuner ska enligt lag erbjuda budget- och skuldrådgivning. De kan ge råd och konkreta förslag om hur en person kan planera sin ekonomi och hantera sina skulder. De kan även hjälpa till med en ansökan om skuldsanering. Här kan du söka på din kommun och hitta kontaktuppgifter till budget- och skuldrådgivningen.
Sök kommunal budget- och skuldrådgivning på Hallå konsuments webbplats
Kommunal konsumentvägledning
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, men inte alla. Konsumentvägledare kan ge information och stöd i konsumentfrågor. Ibland hjälper de till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag. Här kan du söka på din kommun och se om de har konsumentvägledning och i så fall vilken hjälp som erbjuds.
Sök kommunal konsumentvägledning på Hallå konsuments webbplats
Konsumenternas bank- och finansbyrå
Hos Konsumenternas bank- och finansbyrå finns oberoende fakta och information om allt från bolån och konsumtionslån till olika sätt att betala.
Om lån & betalningar på konsumenternas.se
Konsumenternas försäkringsbyrå
Konsumenternas försäkringsbyrå ger oberoende hjälp och vägledning i frågor om försäkringar för privatpersoner, till exempel hem, barn, bil, med mera.