Kreditkortsföretag agerar mot abonnemangsfällor efter påtryckning från EU

Nyhet: 19 januari 2023 Prenumerera
Omkring tio procent av konsumenterna inom EU har någon gång blivit lurade att teckna ett oönskat abonnemang. Nu har Mastercard, Visa och American Express ändrat sina processregler efter dialog med myndigheter inom EU. Konsumenter kommer fortsättningsvis få tydligare information om abonnemangskostnader. 

Ofta har konsumenter gått i abonnemangsfällor efter att ha tagit del av manipulativ marknadsföring på internet. Konsumenten tror att de ska få prova något gratis eller att de accepterar ett erbjudande till väldigt låga priser. I själva verket har konsumenten ovetandes ingått ett avtal om återkommande betalningar. Viktig information om vad abonnemanget egentligen kostar har gömts undan eller helt utelämnats.   

Dialog för att uppfylla EU:s lagstiftning

Nu har EU:s konsumentskyddsmyndigheter, under ledning av den danska konsumentombudsmannen, fört en dialog med kreditkortsföretagen Mastercard, Visa och American Express om problemet. Kreditkortsföretagen har nu förändrat sina processregler så att de uppfyller EU:s konsumentlagstiftning. Förändringarna ska säkerställa att handlare ger konsumenter tydlig information om abonnemangskostnader innan de ingår avtal.  

– Jag är nöjd med att de större kreditkortsföretagen nu kräver att handlare tillhandahåller fullständiga abonnemangskostnader när konsumenter uppger sina kreditkortsuppgifter. Vi uppmuntrar alla betaltjänstleverantörer att följa kreditkortsföretagens exempel och bidra till ökad e-handelssäkerhet genom att avskräcka bedrägliga handlare att lura konsumenter genom vilseledande webbdesign, säger Didier Reynders EU-kommissionär med ansvar för rättsliga frågor.  

Fördjupande information om insatsen på engelska.

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.