KO har ordet: En ljusning i mörkret för drabbade bankkunder

Nyhet: 4 januari 2023
Under 2022 ökade antalet bedrägerier mot främst äldre bankkunder kraftigt. Bankerna har tidigare ofta låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva, men Högsta domstolens, HD, vägledande dom från i somras ger många drabbade goda möjligheter att få tillbaka sina pengar. Konsumentverkets och civilsamhällets aktörers uppmaning till bankerna var att de nu på eget initiativ måste ompröva beslut som fattats enligt tidigare branschpraxis. I början av januari meddelar flera storbanker att de kommer att titta på de ärenden där banken tidigare sagt nej till ersättning och göra en ny bedömning.

– Jag förutsätter att det innebär att bankerna tar kontakt med drabbade kunder och på eget initiativ omprövar alla tidigare ärenden där banken felaktigt kan ha låtit konsumenten bära förlusten. Det vore inte rimligt att lägga ansvaret på de drabbade att om igen kontakta banken, säger KO Cecilia Tisell bland annat.

KO har ordet: En ljusning i mörkret för drabbade bankkunder | Konsumentverket