ARN gick på KO:s linje mot Gotlandsbåten

Nyhet 18 mars 2016

Konsumentombudsmannen, KO, har fört en grupptalan om att Gotlandsbåten är ersättningsskyldig för de konsumenter som drabbades då bolaget ställde in färjetrafiken mellan Västervik och Visby, sommaren 2014.

Ärendet har nu prövats av Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN:s bedömning är att Gotlandsbåten AB är skyldig att ersätta de konsumenter som drabbats av skada då bolaget ställde in färjetrafiken mellan Västervik och Visby.

Omkring 40 000 biljetter hann säljas, men bolaget fick aldrig igång trafiken och betalade därför tillbaka biljettpriset till de drabbade resenärerna. Däremot fick passagerarna inget erbjudande om ombokning till annan jämförbar resa.

Konsumenterna måste själva begära ersättning

Konsumenterna har inte heller fått någon ersättning för kostnader de fått på grund av de inställda resorna, till exempel semesterboende som inte kunde utnyttjas eller dyrare biljetter med andra researrangörer.

Konsumenter som har anspråk på ersättning måste nu själva kontakta bolaget och visa att de har rätt till ersättning.

ARN:s beslut i målet mot Gotlandsbåten AB

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera