Domstol stoppar Jollyrooms kritiserade reareklam

Nyhet 8 november 2018

Patent- och marknadsdomstolen har fattat ett beslut om att förbjuda Jollyrooms sätt att locka med reapriser. Förbudet gäller till dess att dom meddelats i målet och är förenat med ett vite på tre miljoner kronor.

Jollyroom AB, som är Nordens största företag inom baby- och barnprodukter på nätet, har under flera år haft ständiga rea- och utförsäljningskampanjer, trots att priserna inte är lägre än vanligt.

Det här har kritiserats av Konsumentverket tidigare, men trots löften från Jollyroom om att de ska rätta sig har kampanjerna fortsatt.

Därför lämnades ärendet över till Konsumentombudsmannen, KO, som stämde Jollyroom i slutet av september.

I väntan på den slutliga domen har nu Patent- och marknadsdomstolen, på KO:s begäran, fattat ett beslut som skärper Jollyrooms metoder för att marknadsföra rea.

Beslutet innebär att Jollyroom inte får lov att påstå att de har rea om inte försäljningen sker under begränsad tid och priserna inte är väsentligen lägre. Bolaget får heller inte jämföra en varas reapris med ett ordinarie pris, om det ordinarie priset är påhittat.

Om domstolens beslut trotsas riskerar Jollyroom ett vite på tre miljoner kronor.

Här finner du domen i sin helhet

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera