Slarvigt med ångerrätten för fordon och reservdelar

Nyhet 27 augusti 2019

Konsumentverket har granskat företag som säljer fordon och reservdelar på nätet och funnit en rad brister i ångerrätten.

Det kan handla om att bolag felaktigt undantar varor från ångerrätten, att de tar ut en avgift för att man ska få ångra sig och att de felaktigt kräver att konsumenten inte får öppna kartongen eller ta upp varan ur förpackningen.

– Lagens huvudregel är att man har 14 dagars ångerrätt när man köper något på nätet. Tiden räknas från det att man fått hem varan. Informationen till konsumenterna ska dessutom vara tydlig och lätt att hitta, och företagen får inte själva hitta på en massa undantag, säger Charlotte Söderlund som är jurist på Konsumentverket.

I lagen finns en lista över vilka sorters produkter som får vara undantagna från ångerrätten, men det är inte tillåtet för bolagen att själva hitta på undantag. Trots det har granskningen visat att det förekommer. Brist på tydlig och korrekt information är också vanligt.

– Ett vanligt fel är att det står att man inte får ångra köpet om man har brutit förseglingen på förpackningen och packat upp varan. Det stämmer inte, konsumenten har rätt att undersöka varan och då måste man ju oftast öppna förpackningen, säger Charlotte Söderlund.

Man kan också få prova en vara, och ändå använda sin ångerrätt. Men om varan minskar i värde på grund av hanteringen kan företaget ha rätt att göra ett avdrag på returbeloppet.

När en vara ska skickas tillbaka är det företaget som ska stå för returfrakten, om det inte angetts något annat. Dessutom har inte företaget rätt att ta ut en extra avgift om konsumenten vill ångra köpet.

Konsumentverkets granskning visar också att flera företag hänvisar till en äldre version av lagen med regler som inte längre gäller, och har då inte heller med nya, viktiga regler.

I granskningen har ett 50-tal företag ingått. Det handlar om företag som säljer olika slags fordon som bilar, cyklar, båtar och fyrhjulingar samt nya och begagnade reservdelar. Dessutom har plattformar på webben med flera företag ingått i granskningen.

Konsumentverket förutsätter nu att företagen med brister ändrar sina regler och sin information så att de följer lagen. Företag med allvarligare och omfattande brister blir föremål för en fördjupad granskning.

Mer information

Är du journalist? Kontakta gärna presstjänsten på telefonnummer 054-19 40 20.

Fakta

Lagen som styr ångerrätten heter Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, och brukar förkortas DAL. Lagen ändrades och bytte namn 2014.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera