Fortsatt problem vid telefonförsäljning av mobilabonnemang

Nyhet 17 februari 2020

I september 2018 ändrades lagen för att ge konsumenterna bättre skydd vid telefonförsäljning. Trots det finns det företag som fuskar med reglerna. Det visar en uppföljning som Konsumentverket har gjort när det gäller försäljning av mobilabonnemang.

För att det ska bli ett giltigt avtal måste konsumenten acceptera ett anbud från säljaren skriftligen. I praktiken handlar det ofta om att svara ja på ett sms eller mejl en tid efter att man avslutat samtalet, om man vill köpa det telefonförsäljaren säljer.

Konsumentverkets granskning av anmälningar visar att det ändå förekommer att säljare uppmanar konsumenter att säga ja redan under samtalet och struntar i kravet på skriftlighet. Det förekommer också att säljaren kontaktar konsumenten igen bara några minuter efter det inledande samtalet för att förmå honom eller henne att tacka ja. Ibland anger säljaren att erbjudandet bara är giltigt under några minuter.

– Själva tanken med lagändringen var att ge konsumenterna tid att fundera, att läsa igenom erbjudandet och i lugn och ro ta ställning till om det är något man vill köpa. Då rimmar det illa med tidspress och säljare som får konsumenter att svara ja i princip direkt efter att de har lagt på luren, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.

Lagen säger att sms är ett godkänt sätt för företagen att uppfylla skriftlighetskravet om det sker efter säljsamtalet. Men det är inte självklart för alla.

– Vi ser i anmälningar är att många konsumenter tyvärr inte inser att de tecknar ett avtal genom att svara på ett sms, säger Cecilia Norlander.

Granskningen kommer nu att utgöra ett underlag i Konsumentverkets fortsatta arbete för att se till att företagen följer reglerna vid telefonförsäljning.  

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera