Ny vägledning om marknadsföring i sociala medier

Nyhet 4 februari 2020

Konsumentverket har granskat ett 50-tal influencers och företag när det rör marknadsföring i sociala medier de senaste två åren. Nyligen kom också en dom i Patent- och marknadsöverdomstolen som visar på vikten av tydlig reklammarkering för inlägg som innehåller marknadsföring i sociala medier.

För att underlätta för influencers och företag att göra rätt har Konsumentverket tagit fram en ny vägledning för marknadsföring i sociala medier. Den är kostnadsfri och finns även sammanfattad i form av en film.

– Vi vill gärna att informationen sprids bland de influencers som arbetar med marknadsföring i olika former. Även företag som beställer reklam och de plattformar som samlar influencers kan ha nytta av vägledningen, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

Vägledningen finns nu att ladda ner kostnadsfritt från konsumentverket.se

Vägledning om marknadsföring i sociala medier

PDF 1 MB. Öppnas i nytt fönster

Att göra reklam för varor och tjänster mot ersättning räknas som marknadsföring och omfattas av marknadsföringslagen. I vägledningen får du råd om vad du ska tänka på för att följa lagen.

Här finns även en film, som ger en kortversion av vägledningen.

– Vi tror att tydligare riktlinjer är efterfrågade av de som är verksamma inom området marknadsföring, och vår förhoppning är att vägledningen ska vara till god hjälp, säger Maja Rogemyr, även hon jurist på Konsumentverket.

Om marknadsföring i sociala medier och bloggar på konsumentverket.se

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera