Tusentals drabbade av falsk trafiksajt

Pressmeddelande 25 april 2018 Uppdaterad 27 augusti 2018 kl 11:00

Konsumenter har trott att de kommit till Transportstyrelsen, medan de i själva verket hamnat hos en privat aktör på nätet som tagit betalt för tjänsterna. Nu stämmer Konsumentombudsmannen, KO, företagaren bakom webbplatsen. Transportstyrelsen har tagit emot 100–150 samtal om dagen från lurade konsumenter.

Många har tagit miste när de sökt på webben efter den tjänst de behövt göra, till exempel ställa av ett fordon. Istället för att komma till myndigheten som sköter ärendet har de kommit till ett beställningsformulär på webben. Bakom formuläret står sajten trafikenheten.se som drivs av en företagare. Den som inte uppmärksammat misstaget har fått betala 495 kronor för tjänster som till största delen är gratis hos myndigheten.

Drabbade konsumenter har polisanmält företaget, de har anmält saken till Konsumentverket och än fler har vänt sig till Transportstyrelsen och klagat. KO har i det här ärendet samarbetat med polisen.

Det är inte olagligt att förmedla och ta betalt för en tjänst som är gratis, men det måste vara tydligt att konsumenten har kommit till ett företag som tar betalt, och inte till en myndighet. Webbplatsen har också saknat, eller haft felaktig information om ångerrätt och kontaktuppgifter till företaget. Detta strider mot lagen.

– Det är överträdelser av mycket allvarlig art som den här företagaren ägnar sig åt. Många har drabbats och KO ser allvarligt på att konsumenterna inte kan lita på vem som är avsändaren. Förutom onödiga kostnader för konsumenterna kan det på sikt undergräva förtroendet för myndigheter och statlig verksamhet, säger Carolina Andersson, processråd vid KO.

I stämningsansökan begär KO att företagaren förbjuds att marknadsföra sin verksamhet på ett sätt som ger ett intryck av att vara en myndighet. KO kräver också att företagaren ska ange korrekt information om ångerrätten på webbplatsen samt sina kontaktuppgifter. Dessutom måste  konsumenten få en bekräftelse på avtalet och villkoren.

Konsumentombudsmannen vill att Patent- och marknadsdomstolen stoppar verksamheten omedelbart i väntan på att fallet prövas i domstolen. Dessutom vill KO att företagaren tvingas betala 30 000 kronor i marknadsstörningsavgift.

En dom har kommit i målet.
Här kan du läsa om domen mot Trafikenheten.se

För mer information kontakta processråd Carolina Andersson genom presstjänsten 054-19 40 20 eller presstjanst@konsumentverket.se

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera