KO stämmer Guldbrev

Pressmeddelande 8 juni 2020

Guldbrev lockar med bra betalt för ditt guld i sin reklam, men priserna som visas får du bara om du snabbt skickar in riktigt mycket guld. Det är inte heller möjligt att i förväg få veta vad företaget kommer att betala för guldet.

Ett 100-tal konsumenter har anmält bolaget till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring. Företaget har bara gjort marginella ändringar av sin marknadsföring, trots påpekanden från myndigheten. Därför väljer nu Konsumentombudsmannen, KO, att ansöka om stämning mot bolaget.

– Det är lätt att tro att man ska få ett visst pris för sitt guld, men det visar sig när man väl skickat in guldet att Guldbrev inte alls vill betala så mycket. Det här vilseleder konsumenterna, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

För att få det pris som syns i reklamen ska du senast dagen efter du fick guldbrevet skicka in mer än 300 gram guld. Som jämförelse: en vigselring och ett par örhängen väger runt 5 gram.

Priset bestämts inte utifrån den prislista som visas, utan av det guldpris som Guldbrev själva sätter. Det finns också förutsättningar som inte går att uppfylla och som gör att man aldrig kan få det högsta pris som anges.

KO begär nu att Patent- och marknadsdomstolen ser till att Guldbrev ändrar sin marknadsföring så det blir tydligt för konsumenterna vad man faktiskt får betalt för guldet. Det ska också tydligt framgå att det kan tillkomma kostnader och avgifter. 

Dessutom vill KO att domstolen förbjuder företaget att visa ett tidtagarur tillsammans med ett guldpris, vilket lätt leder tankarna till att det är det pris man får om man skyndar sig att sälja sitt guld. I själva verket har det inget samband med det pris du får för ditt inskickade guld.

Läs hela stämningsansökan här

Kontakt för medierna:
Pär Magnusson, processråd vid KO, via presstjänstens tfn 054-194020.

Skriv ut
Prenumerera