Många handlar för lånade pengar utan att förstå det

Pressmeddelande: 25 oktober 2023 Prenumerera
En undersökning från Konsumentverket visar att många inte förstår att det är lånade pengar man handlar för när man köper varor på delbetalning. Undersökningen pekar på det hela taget på allvarliga kunskapsluckor i grundläggande privatekonomiska frågor.

I de flesta nätbutiker kan man idag välja mellan flera betalningsalternativ i kassan. En del av dem innebär att man betalar direkt, men så fort man väljer ett alternativ som innebär att betalningen skjuts upp handlar man på kredit. Konsumentverkets undersökning visar alltså att många har svårt att förstå det:

  • 14 procent upplever att de handlar på kredit när de gör en direktöverföring från sitt bankkonto.
  • 19 procent upplever att de handlar på kredit när de betalar med kort där pengarna dras direkt från kontot.
  • 38 procent upplever inte att de handlar på kredit när de använder kreditkort där köp under en period samlas på en faktura som sedan delbetalas.

Cecilia Tisell är Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman.

– Det här bekräftar den bild jag har redan har. Att det är otydligt för många att man faktiskt handlar för lånade pengar. Och inte undra på det, under betalningsprocessen förekommer lockrop som t ex; ”dela upp och betala i din egen takt” eller "schemalägg din betalning". Att det är fråga om lånade pengar och skuldsättning framgår inte.

Skuldproblemen växer

Att senarelägga betalningen är ett alternativ som allt fler väljer. I undersökningen svarar många att de upplever att det är ett smidigt sätt att betala på.

– Det här är bekymmersamt. Mest bekymmersamt är det att det har blivit helt normalt att skuldsätta sig för löpande vardagskonsumtion. Förutom att man kan lockas att handla sådant som man inte behöver, till nackdel för både miljön och plånboken, ser vi att skuldproblemen i samhället växer. Inte minst bland yngre konsumenter som i allt högre grad får krav hanterade hos Kronofogden, säger Cecilia Tisell.

 

Kontakt för medierna: Margareta Lindberg, utredare, via Konsumentverkets presstjänst 054-19 40 20