Cecilia, vägledare

Vad arbetar du med?
– Jag jobbar på Hallå konsument, Konsumentverkets vägledningstjänst, och vägleder konsumenter kring frågor som rör konsumentlagstiftningen. Man kan höra av sig till oss om man köpt en vara eller tjänst och det inte blev som man tänkt och få vägledning vad man kan göra då. Vi har också information om privatekonomi och hållbar konsumtion.
Hur kan en dag på jobbet se ut för dig?
– En dag kan vara väldigt varierad, men vanligtvis sitter jag i telefon eller chatt med konsumenter på förmiddagen. Utanför den schemalagda vägledningstiden svarar jag på konsumenters frågor via mail och frågor vi får in via vårt frågeforum. Vi som jobbar på Hallå konsument är också med i olika arbetsgrupper på myndigheten och vissa eftermiddagar är det den typen av arbeten som jag deltar i.
Vad är roligast med ditt jobb?
– Det är svårt att peka ut en sak men jag gillar att prata med konsumenterna, att få möta dem där de är och ge dem råd på vägen. Inget samtal är det andra likt. Det är givande att få ta del av konsumenternas frågor och känna att jag gör stor nytta. Mina fantastiska kollegor vill jag också slå ett slag för - de är bäst. Vi har ett väldigt öppet och tillåtande klimat och hjälper och stöttar varandra i stort och smått. Vi är varandras bollplank, fortbildare och kunskapsbanker.
Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?
– Det är viktigt att man gillar att lösa problem och kan anpassa sig till nya utmaningar, är lyhörd och förstående och tycker om att hjälpa människor. Man behöver vara kunnig och pedagogisk och vara nyfiken och vilja lära nytt.
Varför valde du Konsumentverket?
– Jag var i läget att det var dags att prova något nytt efter 13 år inom mitt tidigare yrke. Jag såg en annons där man sökte vägledare till Hallå konsument och jag kände att där fanns en möjlighet för mig att utmana mig och lära mig något nytt samtidigt som jag kunde använda mig av mina tidigare kunskaper och erfarenheter. Att jobba på Konsumentverket har visat sig vara toppen. Det är en trygg arbetsplats där man värnar om sin anställda.
Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?
– Det finns mycket bra med att jobba på Konsumentverket men om jag ska nämna några saker så är det de fantastiska kollegorna, den omtanke som finns, att det finns välutvecklade rutiner för arbetet på myndigheten och känslan av att göra nytta varje dag.
Fick du svar på din fråga?