Julia, vägledare

Julia, medarbetare på Konsumentverket

Vad arbetar du med?

– Jag arbetar som vägledare på upplysningstjänsten Hallå konsument på Konsumentverket.

Hur kan en dag på Konsumentverket se ut för dig?

– När vägledningen är öppen vägleder jag konsumenter via telefon och chatt. Jag besvarar också konsumenters frågor via mejl, har möten med olika arbetsgrupper eller går utbildningar kopplade till konsumenträtt.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Jag gillar känslan av att kunna hjälpa till när en konsument kontaktar oss med ett konsumentrelaterat problem. Det är också roligt att, främst i våra olika arbetsgrupper, få grotta ner mig i juridiken för att kolla upp en specifik fråga.

Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

– Jag tror att en bra egenskap för att göra ett bra jobb är att vara prestigelös, bra på att lyssna och att våga fråga kollegorna när man vill diskutera en fråga. Att vara nyfiken på nya frågor som uppstår är också en bra egenskap.

Varför valde du Konsumentverket?

– Jag har varit intresserad av konsumenträtt en längre tid, vilket gjorde att Konsumentverket kändes som en spännande arbetsplats. Dessutom hade jag ett flertal klasskompisar på universitet, som redan arbetade på Hallå konsument, som rekommenderade mig att söka jobbet som vägledare.

Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?

– Förutom alla härliga kollegor som jag jobbar tillsammans med, så tycker jag det är roligt att jobba med konsumentfrågor eftersom det påverkar de flesta personer i vardagen, på ett eller annat sätt.

Senast granskad 22 juni 2021