Coca-Cola lovar ta bort vilseledande miljöpåståenden
Efter en EU-gemensam insats, där Konsumentverket har tagit täten, har Coca-Cola utlovat rättelse. I fortsättningen ska påståenden om flaskornas plastinnehåll samt miljöfördelarna med återvinning av plastflaskorna vara korrekta och väl underbyggda.
Konsumenter som köpt Coca-Colas plastflaskor har av det som stått på etiketten fått det falska intrycket av att hela flaskorna, inklusive lock och etiketter, bestått av återvunnen plast. Men det finns även andra exempel på hur Coca-Cola försökt framhäva miljöfördelarna med återvinning av plastflaskor som kan ha varit vilseledande för konsumenter.
Den europeiska konsumentorganisationen BEUC var först med att uppmärksamma bristerna. Det ledde i sin tur till att EU:s konsumentskyddsmyndigheter med stöd av EU-kommissionen tog beslutet att inleda en EU-gemensam insats.
Efter det har Konsumentverket tillsammans med sin ungerska motsvarighet fört en dialog med läskedrycksjätten för att förmå bolaget att ändra marknadsföringen så att den blir i linje med EU-rätten på området.
I en överenskommelse lovar nu Coca-Cola att marknadsföringen på flaskorna ska vara utbytt inom 6 till 18 månader för att säkerställa att den är förenlig med EU-regelverket. Detsamma gäller för den digitala marknadsföringen där ändringar ska göras inom 3 månader. Myndigheterna kommer även att se över marknadsföring av plastflaskor som tillhandahålls av andra företag för att säkerställa att även de uppfyller EU-regelverket.
Fler nyheter
Rapportering av regeringsuppdrag om brister i företagens kundtjänster
Många konsumenter upplever problem med företags kundtjänst. Nu har Konsumentverket lämnat sin rapport till regeringen.
Nyhet
30 april 2025
Hälsokostsäljare döms betala två miljoner
Aggressiva försäljningsmetoder och osanningar har kostat konsumenter både pengar och besvär. Nu dömer domstolen två bolag att betala över två miljoner.
Nyhet
28 mars 2025
KO-förbud mot Bostadslistan
Reva Media AB erbjuder information om lediga bostäder för bara 9 kronor. Men de är inte tydliga med att det övergår i ett abonnemang på 349 kronor i månaden.
Nyhet
17 mars 2025