Dom från Patent- och marknadsöverdomstolen i målet KO – Kenza Zouiten AB
Enligt Patent- och marknadsöverdomstolen har influencern publicerat 19 inlägg i sociala medier som inte varit tillräckligt tydligt markerade som reklam. Det framgår av domen i målet mellan Kenza Zouiten AB och Konsumentombudsmannen, KO.
Domstolen prövade 31 olika inlägg som influencern publicerat på Instagram, Facebook, Youtube samt på sin egen blogg. I samtliga inlägg förekom i olika stor omfattning ett glasögonvarumärke. 19 av dessa har domstolen funnit är marknadsföring.
Domen är slutgiltig och därmed viktig eftersom det är ett vägledande avgörande för vad som är grunden för ett kommersiellt samarbete mellan ett företag och en influencer – och därmed vad som är reklam i en influencers flöde.
För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/397.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – Inter Agenturer AB
Förvaltningsrätten dömer företaget att betala en sanktionsavgift på 1 miljon kronor.
Dom
25 november 2025
Dom i målet Konsumentverket – Hoppborgsgruppen AB
Kammarrätten håller med: Hoppborgen var delvis av brandfarligt material och hade för få fästpunkter. Därför ska Hoppborgsgruppen betala en sanktionsavgift.
Dom
6 november 2025
Dom i målet Konsumentverket – Krisskydd Sverige AB
Målet handlar om att företaget ska betala en sanktionsavgift.
Dom
5 november 2025