Dom i målet KO – Clean Eating
Det är inte tillåtet att ge sken av att en fiskolja skyddar mot coronaviruset. Domstolen förbjuder nu en influencer och dennes bolag Clean Eating att göra den sortens reklam.
Patent- och marknadsdomstolen påpekar att människors rädsla för coronaviruset och risken att bli sjuk i covid-19 påverkar hur man kan uppfatta ett reklaminlägg. Domstolen finner att det är en aggressiv marknadsföring att påstå att en fiskolja kan ge ökat skydd mot sjukdomen. Det är dessutom mycket strikt vad man får säga om ett livsmedel, inklusive kosttillskott. För att få påstå i reklam att något stärker hälsan måste man kunna visa det.
Influencern fälldes också för att i flera andra inlägg på Instagram ha haft bristfällig reklammarkering. Domstolen pekar på att marknadsföring i sociala medier måste ha tydlig reklammarkering där det tydligt framgår att det är betald marknadsföring och för vilket bolag.
För att läsa domen kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/1255.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – Thermotic AB
Företaget Thermotic ska betala en sanktionsavgift för att ha marknadsfört flytplagg som brutit mot EU:s krav.
Dom
29 september 2025
Beslut i målet KO – Power Sverige AB
Power Sverige AB överklagade ett förbudsföreläggande från KO. Nu har Patent- och marknadsdomstolen beslutat i målet. Domstolen går på KO:s linje.
Dom
10 september 2025
Dom i målet KO - Göteborgs friidrottsförbund
Det var oskäligt av Göteborgs friidrottsförbund att behålla konsumenternas pengar när Göteborgsvarvet ställdes in. Det slår Högsta domstolen, HD, fast i ny dom.
Dom
15 augusti 2025