Dom i målet med KO-biträde – Nordea AB
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad.
Konsumentombudsmannen, KO, företräder en bankkund i ett tvistemål med banken Nordea. Bankkunden har förlorat cirka 100 000 kronor i ett bedrägeri där hen lurades att swisha över pengar till bedragarna, i tron att det var bankens säkerhetsavdelning som hjälpte till.
Stockholms tingsrätt meddelar i sin dom att banken följt lagen och att konsumenten förlorar tvistemålet. Det innebär att banken inte behöver betala tillbaka de pengar som den lurade bankkunden förlorade. Det betyder också att banken inte måste betala något skadestånd till den drabbade bankkunden.
KO kommer att överklaga tingsrättens dom till hovrätten, för konsumentens räkning.
För att ta del av domen kontakta Konsumentverket via konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2023/161.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – Hoppborgsgruppen AB
Kammarrätten håller med: Hoppborgen var delvis av brandfarligt material och hade för få fästpunkter. Därför ska Hoppborgsgruppen betala en sanktionsavgift.
Dom
6 november 2025
Dom i målet Konsumentverket – Krisskydd Sverige AB
Målet handlar om att företaget ska betala en sanktionsavgift.
Dom
5 november 2025
Dom i målet Konsumentverket – Thermotic AB
Företaget Thermotic ska betala en sanktionsavgift för att ha marknadsfört flytplagg som brutit mot EU:s krav.
Dom
29 september 2025